Kaster op af grøntsagsmos

16. februar 2010

Alder:
6 mdr.

Kaster op af grøntsagsmos

Hej Helen

Tusind tak for dit sidst svar, som jeg havde stor glæde af. Stoppede med at slå mig selv i hovedet med at jeg gjorde det helt forkert med at ligge min datter til natten ved at amme. Og det har nu helt løst sig..

Mit spm går på skemad og nærmere betegnet skemad. Vi startede op for en måned siden, hvor vi begyndte med majs/risgrød med lidt frugtmos topping - stort hit og spiser det idag stadig med glæde - ikke en kæmpe portion men en god sjat. For et par uger siden begyndte vi med grøntsagsmos om aftenen, ikke noget hit. Hun smager gerne og virker begjestret når hun ser at der kommer mad, men når hun får mosen ind i munden får hun først opkast fornemmelser og hvis vi forsætter med det ender det med at hun kaster op (lukker ikke læberne eller vender hovedet)

Jeg har lavet mos af forskellige ting som pastinak, guleroød, kartofler og søde kartofler, både blandet og hver for sig, intet virker.

Jeg bliver nervøs fordi ville være rigtig ...

Annonce

... ked af det hvis hun bliver kræsen (hun kan dog lide nærmest alle frugtmos mango, papay, æble, jordbær, banan, pære etc )

Så en dag for os ser sådan ud:

Vågner kl 6.30-7 , får en flaske 120 ml
omkring ni får lidt frugtmos
ligges til lur kl 10 og sover to timer

vågner kl 12, får her grød majs eller ris - til tider hirsegrød med topping af frugtmos, vand af kop
får lidt flaske noget tid efter inden luren ca 120 ml

ligges til lur kl 15, sover en til to timer
herefter får hun grøntsagsmos som hun spiser to skefulde af med opkastbevægelse og til tider opkast, tilbydes vand
får lidt mme ca 120 ml efter mosen

ligges til natten kl 19, får her flaske ca 140 ml
vågner en gang om natten, hvor hun får en flaske ca 100 ml

Håber du kan hjælpe mig med hvordan jeg skal tilrettelægge hendes dag mht madplan og hvordan jeg optrapper det - især hvordan jeg gør grønstsagsmos til et hit (har prøvet pulver, det var endnu værre )

Med venlig hilsen

Anja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København